hittarecept.se emmaslivsstil - MAMMATRÄNING

MAMMATRÄNING

Jag har läst mycket om det här med mammaträning den senaste tiden, om hur viktigt det är att träna på rätt sätt för att inte få problem längre fram. Jag tycker det är så svårt! Det står ÖVERALLT att man ska lyssna på sin kropp och börja försiktigt. Jag lyssnar på min kropp, jag känner mig precis som jag gjorde innan jag blev gravid (förutom att jag är svagare nu givetvis). Men vad är "försiktigt"? Det som är försiktigt för mig kanske inte alls är försiktigt för en annan eller tvärt om? Men jag måste ju utgå från mig själv och min kropp, och göra det som känns rätt för just mig!

Detta läste jag på en mamma sida;

"Börja träningen rätt och smart. Kroppen behöver byggas upp sakta men säkert och med rätt övningar. Att springa för snart efter förlossningen belastar bäckenet mer än vad det är redo för och kan leda till långdragna skador. Bäckenet har ju modellerats om för att föda barn, hormonerna har mjukat upp skelettet och det tar tid innan skelettet klarar tuff belastning igen, som exempelvis hopp och löpning. Vid till exempel löpning behövs starka inre magmuskler för att stabilisera bäckenet i varje löpsteg. Vid varje fotisättning belastas bäckenet med flera gånger kroppsvikten." 

Så alltså... Eftersom att jag ska satsa på löpningen tids nog och klara av att springa Göteborgsvarvet i slutet på maj så måste jag först och främst stärka upp magen ordentligt innan jag börjar springa. Det görs bäst med plankövningar och armhävningar till en början har jag läst mig till, då du spänner hela bålen! Och så dessa URTRÅKIGA knipövningar så klart! 

Så tills vidare så kommer jag att fortsätta promenera, köra på crosstrainern, knipa, planka, göra armhävningar och även stärka upp ryggen lite. Löpbandet får vänta ett tag till! 

Idag tänker jag dock fortsätta precis som jag gör just nu; ligga i pyjamas i soffan och bara mysa med min prins!!! Matte får åka till affären och handla något gott till kvällen :)

Puss & kram på er, och trevlig lördag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: